Søstrene Grene åbner Webshop
Søstrene Grene har indtil nu været meget opsatte på at holde salget i kædens 245 butikker. Men som et gammelt ordsprog siger, så har man et standpunkt, indtil man tager et nyt. Dette gælder sig således også for Søstrene Grene, der nu har tænkt sig at åbne en webshop.
Webshoppen er første skridt i en større transformation af koncernen, der skal gøre Søstrene Grene langt mere digital. Administrerende direktør, Mikkel Grene, udtaler følgende:
“Webshoppen er blot en lille del af den digitale udvikling, vi har igangsat. Før i tiden har vi været meget analoge, hvilket vi vil lave om på. Ambitionen er at udvide forretningen med et helt digitalt univers, der stemmer overens med vore kerneværdier”
Webshoppen er ikke blot en indskydelse fra koncernens side. Valget har stor strategisk vigtighed for virksomhedens fremtid. Ikke alene ønsker Søstrene Grene at kunne møde kunderne, hvor de gerne vil mødes.
De ønsker også at have mulighed for at udvide deres lager af større artikler, eksempelvis møbler. Dette skal frigive plads til mindre “nips-ting” i de fysiske butikker. Mikkel Grene fastslår, at de små artikler stadig vil være kernen i forretningen, og at de ikke skal være en decideret møbelforretning.
Søstrene Grene håber på, at webshoppen kommer til at bidrage markant til omsætningen, ligesom at det vil give nye muligheder for at øge serviceniveauet. Dette sker blandt andet som en konsekvens af, at det generelt er svært at drive detailhandel i Danmark.
Mikkel Grene udtaler følgende om den danske detailhandel:
“Noget af detailhandlen står muligvis på en brændende platform, dog mener jeg ikke, at vi står i den situation. Vores omsætning er ikke faldet, så oprettelsen af webshoppen kommer ikke som en nødvendighed, men et proaktivt valg”
Webshoppen skal efter planen lanceres i starten af næste år.