Just Eat Har Opkøbt Amerikansk Konkurrent
Billede: JumpstoryJust Eat bare vokser og vokser. Just Eat Takeaway her denne gang vokseværk på det internationale marked, hvor den danske virksomhed har opkøbt den amerikanske konkurrent Grubhub.
Opkøbet styrker især Just Eat Takeaway, der er en sammenslutning af hollandske takeaway.com og danske Just Eat på det kinesiske marked. Med opkøbet er Just Eat Takeaway blevet markedets største indenfor online madudbringning i Kina.
Ren aktiehandel
Opkøbet af Grubhub har kostet Just Eat Takeaway indet mindre end knap 48 milliarder danske kroner. Opkøbet er sket via en ren aktiehandel, hvorved der ikke er betalt kontant men derimod med aktier i Just Eat Takeaway.
Med opkøbet af Grubhub har virksomheden skaffet sig stærke udgangspunkter på markedet for madudbringning i fire af verdens største markeder derfor - nemlig i USA, Holland, Tyskland og Storbritannien.
Med handlen lykkedes det Just Eat Takeaway at gøre det, som Uber ikke kunne - nemlig at opkøbe Grubhub. Det er dermed anden gang indenfor et år, at Just Eat har massiv vækst. Tidligere i 2020 fusionerede Just Eat med Takeaway.com. Handlen blev anslået til at have en værdi af knap 50 milliarder kroner. Just Eat har dermed været involveret i handler og fusioner for knap 100 milliarder kroner over det seneste år.
Handlen med Grubhub forventes dog først at være lukket i det første kvartal i 2021, da godkendelser fra aktionærerne og myndighederne først skal på plads.
Just Eat Takeaway omsatte sidste år for 11,1 mia. kr., mens Grubhub omsatte for knap ni mia. kr.
Tak til avXperten
Vi takker til sidst for støtten fra avXperten som har gjort dette indlæg muligt. Find smarte elektroniske produkter på deres store webshop, som fx et smart DVD drev, bluetooth headsets, gaming keyboards og meget mere.