SAS Hårdt Ramt Af Pilotstrejke
Billede: <p>pixabay</p>Piloter fra den skandinaviske flygigant SAS strejkede i april og maj måned syv dage i træk, hvilket virksomheden nu kan mærke på pengepungen.
Der er ingen tvivl om, at når så mange piloter fra det samme flyselskab vælger at strejke på samme tid, vil det skabe en del kaos, hvilket selvfølgelig ikke er nogen undtagelse for SAS.
Gennem april og maj måned blev der aflyst omkring 4.000 flyafgange, hvor en hel del passagerer blev påvirket af piloternes strejke, hvilket SAS nu får at mærke på økonomien.
370.000 passagerer på diverse flyafgange blev påvirket af piloternes strejke, hvilket selvfølgelig ikke accepteres.
Derfor har strejken nu kostet SAS omkring 453 millioner danske kroner, hvilket er opgjort i virksomhedens halvårsregnskab.
Det er resulteret i et underskud på svimlende 977 millioner kroner i virksomhedens halvårsregnskab, hvilket selvfølgelig er et kæmpe advarselssignal til det skandinaviske flyselskab.
Hvad gik strejken ud på?
Hvis du ikke lige har fulgt med i SAS interne problemer de seneste par uger, så kan vi afsløre for jer, at hele strejken er baseret på, at piloterne og SAS skulle forhandle en ny overenskomst aftale, hvilket de ikke blev enige om.
Dette resulterede i en strejke på syv dage i træk i slutningen af april og ind i maj, 4.000 aflyste flyafgange, 370.000 påvirkede passagerer og et underskud på lidt under en milliard kroner.
De nåede dog efter alt dette til enighed om en aftale, som vil sikre piloterne cirka 11 % mere i løn de næste tre år. Derfor vil virksomhedens udgifter til piloter stige med 5,4 % frem mod 2021.
Det hænger sammen med, virksomheden ønsker en stigning i produktiviteten, hvilket ganske naturligt resulterer i øget lønomkostninger.
Derudover går aftalen mellem piloterne og SAS også ud på, at nogle af piloterne nu får mere fastlagte og bedre planlagte arbejdstider, hvor der før var meget skiftende arbejdstider, som kan være svære at forholde sig til og planlægge ud efter.
Et stort slag for en stor virksomhed
Det er selvfølgelig et kæmpe slag i maven på en virksomhed, som de seneste år har været en stor spiller i flybranchen, både med en masse omtale og en masse passagerer om bord på deres fly dagligt.
Det er selvfølgelig heller ikke denne form for omtale, som en stor virksomhed som SAS ønsker at have hængende på sig, og ud over det taler tallene deres eget klare sprog.
Når det er sagt, så har virksomheden og de mange piloter nået til enighed om en ny aftale, som er mere fordelagtig for virksomhedens mange piloter, men samtidig også kommer til at koste SAS en del mere i årlige lønomkostninger.
Det vil uden tvivl komme til at tage virksomheden et godt stykke tid, før den rent økonomisk er kommet sig over denne episode, da udgifterne og antallet af udsatte kunder har været høje, mens piloterne har været svigtet.
I denne sag er der tale om SAS piloter i Skandinavien.