5 tips til den skarpe pressemeddelelse

5 tips til den skarpe pressemeddelelse
Billede: broitN biswaS

Laver din virksomhed kanon resultater, så sidder I samtidig også med gode og opmærksomhedsskabende historier om jer selv, og disse kan I få ud i verden via f.eks. Pressemeddelelser. Det er dog ikke bare lige sådan at skrive en pressemeddelelse. Genren er svær at mestre, men følger du vores 5 nedenstående tips, skal du nok få succes.

#1 Den rigtige vinkel

Du skal først og fremmest have den rigtige vinkel på historien. Der er derfor en række spørgsmål, du kan stille dig selv, som vil hjælpe dig med at vinkle historien:

  • Hvad er det du prøver at fortælle med din historie?
  • Har den nyhedsværdi?
  • Hvorfor ville en journalist synes, at historien er spændende?
  • Hvordan skal din virksomhed, produkt eller problemstilling opfattes af modtageren?

Sæt dig ind i de aktuelle nyheder og branchetendenser, interessante statistikker og skab dig eventuelt en konkurrencemæssig indsigt, så du finder en relevant nyhedsvinkel, som i sidste ende vil fange journalisternes interesse.

#2 En god emnelinje

Det kan virke som en ganske lille ting, men emnelinjen på din mail er ofte det første “point of contact” imellem dig og den person, hvis opmærksomhed du prøver at få, og derfor mega vigtig. Emnelinjen skal fungere som en slags “teaser”, som meget gerne skal kunne logge modtageren til at åbne mailen. Man kan på sin vis sige, at emnelinjen i mailen også skal vinkles, og derfor kan du også gøre brug af dine overvejelser fra tip 1, når du skal udforme en emnelinje.

#3 Frem med pointen

Og i selve mailen gælder det om at fange læseren. Kom til sagen med det samme og hurtigt, da en journalist ikke har synderligt lang tid til at læse din henvendelse igennem.

#4 De 6 hv’er

Alle de gode og effektive pressemeddelelser indeholder som oftest hvad, hvornår, hvem, hvor, hvorfor og hvordan - altså de 6 hv’er. Hvad er det der sker/er sket? Hvor og hvornår? Hvorfor? Hvem er involveret? Hvordan sker det? Dem skal du huske, for det er disse, som journalisten søger svar på, når pressemeddelelsen læses igennem.

#5 Citater

Her kan du levere lidt ekstra troværdighed med et citat fra en person i virksomheden. Det giver et mere menneskeligt element til pressemeddelelsen, når en navngiven person udtaler sig om eksempelvis hvorfor virksomheden satsede på dette projekt, hvilke fordele er der ved produktet, eller hvordan denne offentliggørelse passer ind i de fremtidige planer for virksomheden.

Fire influencers er blevet meldt til politiet af forbrugerombudsmanden. Anmeldel…
Læs mere
Ilse Jacob, der mest af alt er kendt for sine gummistøvler og optræden i DR-prog…
Læs mere
Søstrene Grene har indtil nu været meget opsatte på at holde salget i kædens 245…
Læs mere