5 Tips Til Den Skarpe Pressemeddelelse

Billede: <p>broitN biswaS</p>

Laver din virksomhed kanon resultater, så sidder I samtidig også med gode og opmærksomhedsskabende historier om jer selv, og disse kan I få ud i verden via f.eks. Pressemeddelelser. Det er dog ikke bare lige sådan at skrive en pressemeddelelse. Genren er svær at mestre, men følger du vores 5 nedenstående tips, skal du nok få succes.

#1 Den rigtige vinkel

Du skal først og fremmest have den rigtige vinkel på historien. Der er derfor en række spørgsmål, du kan stille dig selv, som vil hjælpe dig med at vinkle historien:

  • Hvad er det du prøver at fortælle med din historie?
  • Har den nyhedsværdi?
  • Hvorfor ville en journalist synes, at historien er spændende?
  • Hvordan skal din virksomhed, produkt eller problemstilling opfattes af modtageren?

Sæt dig ind i de aktuelle nyheder og branchetendenser, interessante statistikker og skab dig eventuelt en konkurrencemæssig indsigt, så du finder en relevant nyhedsvinkel, som i sidste ende vil fange journalisternes interesse.

#2 En god emnelinje

Det kan virke som en ganske lille ting, men emnelinjen på din mail er ofte det første “point of contact” imellem dig og den person, hvis opmærksomhed du prøver at få, og derfor mega vigtig. Emnelinjen skal fungere som en slags “teaser”, som meget gerne skal kunne logge modtageren til at åbne mailen. Man kan på sin vis sige, at emnelinjen i mailen også skal vinkles, og derfor kan du også gøre brug af dine overvejelser fra tip 1, når du skal udforme en emnelinje.

#3 Frem med pointen

Og i selve mailen gælder det om at fange læseren. Kom til sagen med det samme og hurtigt, da en journalist ikke har synderligt lang tid til at læse din henvendelse igennem.

#4 De 6 hv’er

Alle de gode og effektive pressemeddelelser indeholder som oftest hvad, hvornår, hvem, hvor, hvorfor og hvordan - altså de 6 hv’er. Hvad er det der sker/er sket? Hvor og hvornår? Hvorfor? Hvem er involveret? Hvordan sker det? Dem skal du huske, for det er disse, som journalisten søger svar på, når pressemeddelelsen læses igennem.

#5 Citater

Her kan du levere lidt ekstra troværdighed med et citat fra en person i virksomheden. Det giver et mere menneskeligt element til pressemeddelelsen, når en navngiven person udtaler sig om eksempelvis hvorfor virksomheden satsede på dette projekt, hvilke fordele er der ved produktet, eller hvordan denne offentliggørelse passer ind i de fremtidige planer for virksomheden.

Tak til Carsoun
Afslutningsvis vil vi gerne sende et stort tak til CarSound, som via deres støtte har gjort denne artikel mulig.

Just Eat bare vokser og vokser. Just Eat Takeaway her denne gang vokseværk på de…
Læs mere
I slutningen af 2019 blev e-sportsselabet Astralis Group børsnoteret. Især mange…
Læs mere
Den vestjyske virksomhed Wellvita har fået en ny topchef. Virksomheden har oplev…
Læs mere
Danmarks mest prominente virksomhed, A.P. Møller Mærsk, har ansat en ny finansdi…
Læs mere
Tesla åbnede deres første europæiske supercharger i Norge tilbage i 2013. Sidenh…
Læs mere
Smykkegiganten Pandora er kommet i en kedelig udvikling både på indtjeningen og …
Læs mere
I mange år har der været et hul i den danske lovgivning. En bagatelgrænse der gø…
Læs mere