3 tips til at rekruttere den rette medarbejder

3 tips til at rekruttere den rette medarbejder
Billede: rawpixel.com

Det kan være rigtig dyrt at ansætte den forkerte medarbejder. Derfor bør man altid afsætte rigeligt med ressourcer til rekrutteringsprocessen. I denne artikel giver vi 3 rekrutteringstips, der kan øge chancen for, at du lykkes med at tiltrække den rette medarbejder.

Når opgaverne bliver flere og flere i ens biks, er det sommetider nødvendigt at udvide teamet. Det er dog en kunst at rekruttere den rette medarbejder, og det er en skam. Det kan nemlig være meget dyrt at tiltrække den forkerte.

Herunder får du 3 gode råd til, hvordan du kan øge chancen for at rekruttere den rette medarbejder.

1) Afklar, hvilke kompetencer der er brug for i virksomheden

Det lyder en smule banalt, men det er faktisk noget, der glipper hos mange virksomheder. Det er vigtigt at tage en snak internt i virksomheden og få afklaret, hvilke kompetencer det er, man mangler. Man kan nemlig sagtens ende med at ansætte en rigtig dygtig person, som desværre viser sig at have en masse kompetencer, som man ikke har brug for i virksomheden.

Sker dette, vil det både være uhensigtsmæssigt for den ansættende virksomhed og kandidaten, som vil ende med at føle, at hans/hendes potentiale ikke forløses.

Når I har fået defineret, hvilke kompetencer I er på udkig efter, skal I skrive et godt jobopslag, der appellerer til den type medarbejder, som I er på jagt efter. Jo dygtigere I er til at beskrive, hvilken kandidat I søger, jo større er chancen for, at den rette kandidat søger jobbet.

2) Vær bevidst om, at rekruttering tager tid

Meget få virksomheder bruger den mængde tid, som godt rekrutteringsarbejde kræver, og det er en skam. Det skyldes naturligvis, at alt for mange undervurderer, hvor lang tid det tager at rekruttere den helt rette kandidat, men det er altså ikke noget, som man bare lige gør.

Der skal bruges tid på at få defineret, hvilken kandidat man søger, på at udarbejde et jobopslag, på at læse ansøgninger og på ansættelsessamtaler.

Det er allesammen opgaver, der tager ret lang tid, og hvis man ikke er villig til at investere den tid, som kræves, risikerer man at ende med en kandidat, der ikke er optimal, og det er aldrig godt.

Det er nemlig både dyrt og krævende at lære nye folk op, og det bliver endnu dyrere og endnu mere krævende, sæt man ikke lykkes med at finde en kandidat, som på forhånd har en del af de kompetencer, der er nødvendige for at bestride en given stilling.

3) Lav altid nye stillingsopslag

Det er fristende at bruge et gammelt stillingsopslag, men det er sjældent nogen særligt god idé. Vi anbefaler derfor altid, at man udarbejder et nyt, skarpt stillingsopslag.

Hvis man, trods vores anbefaling, vælge at bruge et gammelt stillingsopslag, bør man være helt sikker på, at man søger efter præcis samme type, som man søgte efter, dengang opslaget blev lavet. Ligeledes skal man være sikker på, at stillingsopslaget er så optimalt som overhovedet muligt.

Tak til Danish Skin Care

Ovenstående artikel er produceret i samarbejde med Danish Skin Care, som er en virksomhed, der står bag nogle af Danmarks bedste hudplejeprodukter.

Foruden hudplejeprodukter kan du på danishskincare.dk finde alverdens informative artikler om diverse hudlidelser. For eksempel er der lange guides om bumser, hudorme, talgknopper og rosacea på siden.

Fire influencers er blevet meldt til politiet af forbrugerombudsmanden. Anmeldel…
Læs mere
Ilse Jacob, der mest af alt er kendt for sine gummistøvler og optræden i DR-prog…
Læs mere
Søstrene Grene har indtil nu været meget opsatte på at holde salget i kædens 245…
Læs mere