3 Tips Til At Få Success Med Influencer Marketing

Billede: canva.com

Influencer marketing er efterhånden blevet en meget populær form for marketing som kan bruges af langt de flest virksomheder, men især B2C virksomheder.

Helt konkret går det ud på at betale en influencer i form af en YouTuber, Blogger eller anden form for kendt person for at de promovere ens produkt eller service.

Men der findes helt klare eksempler på hvordan det kan gå både utrolig godt, men også helt galt når det gælder influencer marketing.

I dette indlæg giver vi nogle gode råd til hvordan influencer marketing bruges på bedste vis.

3 gode råd til at bruge influencer marketing optimalt

Disse råd er måske helt oplagte for nogle marketingfolk, men de er trods alt stadig utrolig vigtige at huske, selvom du har prøvet at arbejde med influencer marketing før.

Find den rette influencer til dit produkt

Det absolut vigtigste for at få en succesfuld kampagne med influencer marketing, er at finde en influencer som rent faktisk passer til netop dit produkt.

Det hjælper altså ikke at få en fodboldstjerne til at promovere makeupprodukter, eller omvendt.

Det er yderst vigtigt at personen som promovere dit produkt kan stå inde for, og helst se sig selv bruge dit produkt.

Det absolut bedste du kan gøre, er at overtale en influencer til at bruge dit produkt regelmæssigt, eller måske er du så heldig at finde en som allerede bruger dit produkt, men ved betaling få dem til at promovere det mere intensivt.

Det er på samme tid også vigtigt at influenceren har samme målgruppe som dit produkt, da det helt klart vil give den bedste virkning.

Den influencer du vælger skal også være god til at nedtone måden han eller hun omtaler dit produkt.

Den bedste form for marketing, er den underbevidste, derfor bør dit valg af influencer være præget af dette.

Så vidt muligt bør dine produkter indgå i influencerens materiale på en naturlig måde, og ikke som et segment der står for sig selv.

Dette gør det hele mere naturligt, og fanger forbrugeren på en positiv måde, da de ikke føler at de sidder og ser på reklamer når influenceren omtaler dine produkter.

Så husk, altid prøv at finde en influencer som kan få dit produkt integreret i deres materiale på en helt naturlig måde.

Gør forbrugeren helt opmærksom på at der er tale om promoveret indhold

Selvom det skal foregå naturligt når dit valg af influencer fremviser dine produkter, så er det utrolig vigtigt at det fremgår tydeligt at der er tale om betalt promovering.

“Under bordet” aftaler er utrolig skadende for dit brand og omdømme, og bør aldrig nogensinde forekomme.

Det kan stadig gøres på en meget naturlig måde, eventuelt kan influenceren have en lille disclaimer i videoen samt videoens beskrivelse hvis der er tale om en YouTuber.

Der skal det fremgå tydeligt at personen er blevet betalt for at promovere produkterne eller den service du ønsker at promovere.

Så længe det fremgår tydeligt på skrift eller tale, burde der ikke forekomme komplikationer.

Lav en plan over hele promoveringsforløbet

Nogle influencers kræver at man fremviser dem en konkret plan over hvad der skal promoveres, hvordan det skal promoveres og hvornår det skal promoveres.

Derfor er det vigtigt at du opstiller en konkret plan, så din influence ved præcist hvad der skal foregå og hvordan.

Det er vigtigt at du er åben over for ændringer fra influencerens side, da han eller hun måske har stor kendskab til hvordan indhold normalt bliver promoveret bedst på sin platform.

Betaler du for mere end én promoveringsvideo eller blogindlæg, er det vigtigt at have en konkret tidsplan så både du men også dit valg af influencer ved hvornår deadlinen er for levering af indholdet.

Overordnet set er der ikke en facitliste når det gælder influencer marketing. Det er utrolig vigtigt at se hver eneste situation an på den rigtige måde da langt fra alle influencers er ens.

Husk som hovedregel at finde en influencer der virker naturlig i sammenspil med dit produkt, da det oftest giver det bedste resultat.

Tak til Illums Bolighus

Som afrunding vil vi gerne byde ind med lidt af vores egen “influencer marketing” og takke Illums Bolighus for at støtte dette indlæg.

I Illums Bolighus finder du alt det bedste til boligen som fx FDB Møbler gulvtæpper eller køkkengrej i form af Kitchenaid Håndmixere.

Just Eat bare vokser og vokser. Just Eat Takeaway her denne gang vokseværk på de…
Læs mere
I slutningen af 2019 blev e-sportsselabet Astralis Group børsnoteret. Især mange…
Læs mere
Den vestjyske virksomhed Wellvita har fået en ny topchef. Virksomheden har oplev…
Læs mere
Danmarks mest prominente virksomhed, A.P. Møller Mærsk, har ansat en ny finansdi…
Læs mere
Tesla åbnede deres første europæiske supercharger i Norge tilbage i 2013. Sidenh…
Læs mere
Smykkegiganten Pandora er kommet i en kedelig udvikling både på indtjeningen og …
Læs mere
I mange år har der været et hul i den danske lovgivning. En bagatelgrænse der gø…
Læs mere