10 gode råd til din LinkedIn profil

10 gode råd til din LinkedIn profil
Billede: Canva

Når du skal designe din LinkedIn-profil, er det meget individuelt, hvordan du vil gøre det. Mange af rådene her giver næsten sig selv, men man kan hurtigt glemme at få det hele med. Her finder du både gode råd til, hvis du er jobsøgende eller eventuelt skulle blive det.

- Det er altid en god idé at være proaktiv.

Hvad er LinkedIn? LinkedIn er et professionelt erhvervsorienteret netværk fra 2002, som også tit inkluderes i betegnelsen af sociale medier, SoMe. Hovedformålet med LinkedIn er at have fokus på erhvervslivet for virksomheder, jobsøgende og rekrutteringsansvarlige. Man opbygger sin profil som en form for CV.

#1 Din profil er dit CV

Det kræver lidt tid, hvis man vil have det optimale ud af LinkedIn. Det er dog en investering, som er værd at optimere, da det har været det foretrukne medie i mange år, hvor man præsentere sit online CV. Brug derfor tid på at få skrevet alle dine vigtigste erfaringer og kompetencer ind på din profil, og brug nogle af de efterfølgende råd.

#2 Vælg et godt billede

Det vigtigste er at have et billede, som man selv er tilfreds med. Der er dog delte meninger om, hvad et godt billede er, så find et, hvor du ser professionel ud, men stadig gerne afslappet. Det anbefales at man har billeder i farver, selvom man sikkert synes at sort/hvid ser bedre ud til en selv, er det ofte billeder med farver, som fanger mere opmærksom på netværket.

#3 Customize URL

Du kan gå ind i indstillinger og lave din egen URL. URL står for Uniform Resource Locator, og det er teksten, som står i toppen af din internet browser. Lav din egen, så det kommer til at hedde LinkedIn.com/ditnavn for eksempel. Så ser det bedre ud, både når folk besøger din profil, eller hvis du skal skrive link adressen på dit manuelle CV.

#4 Lav en sublim overskrift

Overskriften på din profil bliver normalt lavet automatisk med din jobtitel. Overskriften bliver både vist på din profil, men det er også den tekst, som folk ser, når søger efter folk de kender i deres netværk. Derfor et det vigtigt at have en overskrift som fanger, og gerne en som passer kort og præcist på dig som person, som ikke kan tænkes bedre.

#5 Skab et stort netværk

Når du har optimeret ovenstående, og fået en profil du er tilfreds med, er det bare med at komme i gang med at skabe et stort netværk. Søger du job, kan du nå ud til mange flere, hvis du har et stort netværk. Det ser også bedre ud, hvis du har mere end 50 venner, og der må gerne stå +500 på din profil, da man kan få et meget større udbytte med sin profil, hvis man har et stort netværk.

#6 Vær personlig

LinkedIn er ikke ligesom Facebook og Instagram, hvor du med fordel kan dele billeder af din mad, familiefester etc. Det anbefales dog stadig at være personlig på et professionelt plan, da en potentiel arbejdsgiver bedre kan identificere sig med dig, og dit netværk føler dig mere nært, og hvem du er.

Henvend dig derfor gerne direkte til din læser.

#7 Indhold

Dit indhold skal passe til mediet. Der er dog utrolig mange emner man kan kæde sammen med karriere og erhvervsliv. Det er blevet meget moderne at lave sin egne artikler. Henvend dig til læseren og opbyg dem konkret og opstil dem, så de er behagelig for modtageren at læse.

Det sammen gælder når du skriver et resume om dig selv på din profil. Sjældent gider for at læse for lange tekster derinde, men brug tid på at lave noget indhold som bliver forstået og husket.

#8 Videoer

Videor dukker mere og mere og i de forskellige newsfeeds. Det er en fantastisk måde at dele sig selv, da man ikke kun skal bruge ord, men kan arbejde mere med det visuelle. De fleste har nu det privilegium, at de blot med deres mobil og simple software kan klippe en god video sammen, og det er der også mange der bruger, når de skal søge jobs.

Husk dog at putte undertekster på din video. De fleste ser videoer på LinkedIn uden lyd, da man tit sidder og ser videoer i selskaber, på arbejde etc. og så får de ikke indholdet med, hvis der ikke er lavet undertekster.

#9 Følg inspirerende personer, #hashtags eller grupper

Der bliver postet utrolig mange spændende og givende ting på LinkedIn. Find nogle personer, brancher eller hashtags som du interesserer dig for. Så bliver det meget sjovere at åbne din computer, telefon eller tablet, for at scrolle ned og se hvad der sker. Man kan faktisk lære meget på dette medie, og finde helt nye muligheder, som man ikke havde set ellers.

#10 Hold din profil opdateret og brug dit nærmeste netværk

Hvis du starter med at bruge tid på at opbygge en stærk profil, kræver det ikke meget at holde den opdateret. Det er dog en god idé lige at bruge lidt tid en gang i kvartalet for at se, om de oplysninger man deler stadig er tilfredsstillende i forhold til det, som man gerne vil vise.

Man kan altid lave en stærkere profil. Det er især en god idé at bruge sit nærmeste netværk til at anbefale ens kompetencer, samt vise at man er lidt aktiv i erhvervslivet og har et stærkt socialt netværk.

LinkedIn er et rigtig godt redskab for både dig, din virksomhed og arbejdsgivere. Det skal dog bruges rigtigt for, at man kan få den optimale værdi ud af det. Jeg håber, at nogle af ovenstående råd kunne bruges.

Tak til Ruby Rejser

Der skal lyde et stort tak til Ruby Rejser, som via deres støtte har gjort denne artikel mulig. Ruby Rejser har over 40 års erfaring med specialrejser, og på deres hjemmeside kan du blandt andet finde en masse eksempler på skiferie i Norge.

Fire influencers er blevet meldt til politiet af forbrugerombudsmanden. Anmeldel…
Læs mere
Ilse Jacob, der mest af alt er kendt for sine gummistøvler og optræden i DR-prog…
Læs mere
Søstrene Grene har indtil nu været meget opsatte på at holde salget i kædens 245…
Læs mere